Andpaus

Igår tog jag omedvetet en paus från skrivandet, jag kom på det först nu. Jag hade fullt upp under dagen att städa, fixa och trixa. Det ska jag fortsätta med lite idag, skönt att få undan saker.
 
Där jag bor har vi knappt haft minusgrader den här vintern och snön som kommit har försvunnit efter något dygn. Trist, fast det drar också fram vårkänslor. Det känns verkligen som att det är början på våren, inte slutet av vintern. För några dagar sedan var det strålande sol och blå himmel, väldigt härligt såklart fast jag önskar att det kom några dagar eller gärna en vecka av glittrande vinter. Kvällarna är så mörka nu när ingen snö lyser upp, det är synd.
 
Jag älskar de svenska årstiderna. Variationen i väder och hur världen omkring mig ändrar utseende är något jag verkligen njuter av. På så vis kan jag också uppskatta gråa dagar och mörka kvällar, för jag vet att snart förändras vädret. Jag längtar efter och njuter av varje årstid, på olika sätt. Vintern är härlig för mörkret, ljusen, glittret, potentiell snö, jul, kylan. Våren är behaglig för att ljuset kommer tillbaka, krokusar, solen, friska vindar, lagom temperatur. Sommaren är skön för att solregn är det bästa väderfenomen jag vet, maskrosor, sol, grus som dammar. Hösten är vacker för att ingen annan årstid har sådana färger, tidig höstsol, höstvindar, kalla vågor mot stenstränder, dimmiga morgnar.
 
Just idag är en grå dag och jag kan erkänna att gråa dagar är inte mina favoriter. Men det är åtminstone inte storm. När det stormar här flyger takplattorna som om de vore av papper, det blir så dramatiskt då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0